Bakom lucka tre tar vi en närmare titt på vad för traditionella skräckplatser som finns. Planerar du att skapa en berättelse i skräckgenren, men inte vet var den ska utspela sig? Här får du några tips.

Traditionella skräckplatser

Det finns ett flertal platser som är vanligt förekommande inom skräckgenren. Du kan använda någon av nedanstående beskrivningar i din berättelse om du behöver inspiration.

Den amerikanska småstaden. En på ytan idyllisk tillvaro där folk hjälper varandra. Här gäller det att snabbt etablera den enkla och oskuldsfulla stämningen, för att sedan låta den bli allt mer kuslig. Antingen skruvas folks värderingar och normer mot det fanatiska hållet eller så finns det människor med sjuka idéer som gömmer sig bland de goda.

Den gamla herrgården. En gång i tiden var herrgården hem för en inflytelserik familj med stora ägor. Nu vittnar den dock endast om sin forna storhet med några få familjemedlemmar kvar som drömmer om det förflutna. Ofta arbetar här också ett antal personer som betjänter, trädgårdsmästare, kökspersonal och liknande.

Den groteska karnevalen. En resande karneval med deformerade människor anländer en natt till trakten. Den erbjuder förbjudna lockelser och fascinerande upplevelser. Bakom scenen finns dock någonting mycket skrämmande och då den spårlöst försvunnit morgonen därpå är det ofta tillsammans med några av besökarna.

Den kusliga kyrkogården. Under dagtid kan kyrkogården verka harmlös och fridfull, men det är som om någonting förändras när mörkret faller. Plötsligt känns det som om någon iakttar dem, de anar något i ögonvrån men så snart de tittar dit är det borta. Kanske finns det en gammal dödgrävare på området som verkar tala med de döda?

Den orörda skogen. Den orörda skogen är en plats som lokalbefolkningen fruktar. Det sägs att de som går in där försvinner spårlöst och beger man sig dit finner man snart att stigar är obefintliga och att ens tekniska utrustning inte fungerar. De få kartor som finns visar sig dessutom vara felaktiga. Ofta ligger en tät dimma över området den mycket korta tid som dagsljus råder.

Den ödsliga spökstaden. En övergiven stad, ofta med en gruva som tömts på sina rikedomar. Vanligen lever någon gammal man kvar som blivit halvt galen av att bo där ensam. Han talar osammanhängande om onda andar som hemsöker staden och varnar karaktärerna för att stanna kvar.

Den övergivna basen. På en avlägsen plats bedrevs en gång i tiden vetenskapliga experiment, men då någonting gick fel övergavs basen. Kvar finns endast öde byggnader och sönderslagen utrustning, vilken som bäst fungerar halvdant. Enda spåren av vad som pågått återfinns i loggar och dagböcker från dem som bodde och arbetade här.

Det gotiska slottet. Ett stort slott i gotisk arkitektur. Det är stort, ödsligt och nedgånget, eftersom ingen sköter om det. Slottet ligger avlägset och har gott om lönngångar och hemligheter. Det stormar ofta kring slottet och de gånger så inte är fallet pryder fullmånen natthimlen.

Det hemsökta huset. Huset är ganska stort, med flera våningar och ligger avsides. Det har en gång hänt någonting fruktansvärt här som rotat sig djupt i lokalhistorien. Med andra ord finns det gott om berättelser i trakten om hemskheterna som sägs ske där.