Bakom dagens lucka så tar vi titt på vad du bör tänka på rent dramaturgiskt då du skapar en skräckberättelse.

Dramaturgi

Motiv. Grunden i alla goda berättelser är att karaktärerna har ett motiv till sitt handlande. Vill du att de ska besöka det hemsökta huset måste det finnas ett skäl till det. Kanske har en släkting försvunnit in där? Kanske blir de jagade av någonting mer skrämmande och försöker gömma sig där?

Tänk över vad det är du vill att karaktärerna ska göra. Se sedan till att det finns motiv för dem att göra just det.

Realism. Används det övernaturliga för ofta blir det till vardag för karaktärerna. Då förlorar den sin effektivitet som skrämselfaktor. Det övernaturliga blir dessutom mer användbart att skrämmas med om du har etablerat en vardaglig stämning först.

Tempo. Att lära sig hur man bäst hanterar tempo i en berättelse kräver träning och erfarenhet. Du får inte klippa av scenen för tidigt eftersom den då inte hinner nå klimax, men drar du ut på den för länge förlorar den sin intensitet. För att skapa skräck gäller det att hitta tempot där du lyckas etablera ett hot utan att det blir för påtagligt.

Ett bra sätt när du spelleder är att tänka dig berättelsen som metafor för en berg-och-dalbana. Det ska finnas ställen där stämningen byggs upp, för att sedan släppas fri i en väldig fart. Därefter bygger du upp den för nästa tur. Se helt enkelt till att växla mellan ett lugnt tempo där karaktärerna får tid att andas ut och högt tempo där de måste handla snabbt för att överleva.

Stress. Ett sätt att få karaktärerna att känna sig utsatta är att du inte låter aktörerna få tid att samla sig och reflektera över situationen. Blir de till exempel jagade av en antagonist hinner han ikapp karaktärerna och de riskerar att dö.

Ett annat sätt att skapa en känsla av stress är att du högt räknar ned från tio när de börjar tveka. Väljer de inte innan du kommit till noll inträffar saken de ville undvika: antagonisten hinner ikapp, bussen kör av vägen eller bomben sprängs.