Under lördagen så avverkade jag, tillsammans med en del av min aktörsgrupp, åt att komma i julstämning med berättelsen Julefrid. (Jag har tidigare nämnt berättelsen här på bloggen.) Det är en kortare berättelse som utspelar sig i den lilla staden Woodtorch vid julen.

Ursprungligen skrev jag det första utkastet förra julen då jag var involverad i Alltid Attack Förlag. Tanken var att det kunde bli ett genrellt skräckäventyr åt såväl Bortom: Lögnens slöja som Splatter. Så blev inte fallet, även om jag har en deal att låta Daniel Hedengren använda det originala utkastet till Splatter. (Var lugn, det innebär att ni kommer få tillgång till Mörk midsommar, en generisk skräckberättelse som Hedengren skrev och som jag kommer konvertera till Bortom.)

För att kunna speltesta Julefrid gjorde jag några färdiga karaktärer åt mina aktörer. Det var första saken som skulle visa sig förändra berättelsen. Gruppdynamiken blev bra och mina aktörer gillade karaktärerna i sig. Resultatet är att då jag nu börjat redigera berättelsen så inkluderas karaktärerna. Trots att det förutsätts att de används behöver ni inte oroa er – det går fortfarande utmärkt att använda vanliga karaktärer till det.

Samtidigt visade det sig, genom de färdiggjorda karaktärerna, att det fanns en del problem med den narrativa strukturen. Det är inget stort jobb för mig i redigeringen, utan handlar mest om att jag behöver flytta om scener och göra mindre justeringar i dem. För att skapa en djupare känsla mellan karaktärerna och berättarpersonerna får även de tidiga scenerna lite mer kött på benen. Slutligen ska det även skrivas några noteringar kring kylans påverkan på karaktärerna.

Speltestet gav mig rätt mycket information om hur Julefrid skulle förbättras. Grundpremissen fungerade, men fick mer djup med de färdiga karaktärerna och en mer slimmad narrativ struktur. Jag har påbörjat redigeringen (som blir utkast tre jag skriver av berättelsen) och den bör hinna ut i god tid innan julafton.